Informasjon

Ofte stilte spørsmål (FAQ)

Har du spørsmål?

Har du behov for ytterligere informasjon om noen av våre tjenester eller reiser? Ikke nøl med å ta kontakt med oss. Vi er her for å hjelpe deg med eventuelle spørsmål du måtte ha angående garantier, påmelding, betaling, avbestilling, og alt annet relatert til dine reisebehov.

Sverre Haga AS er medlem av den Norske Reisebransjeforening og arbeider etter de krav som stilles medlemmene. Det er overfor Reisegarantifondet stilt de nødvendige garantier. Fondet kan kontaktes på følgende adresse:
Postboks 1807 Vika, 0123 Oslo.
Hvis pakkereisen er kjøpt hos reisebyrå, hefter reisebyrået for eventuelle krav kunden har overfor arrangøren. Fullstendige reisevilkår, som er basert på lov om pakkereiser av 25.08.1995 med forskrifter kan fås hos Sverre Haga AS.
Forbehold om endringer i programmet.
Arrangøren tar forbehold om trykkfeil og om forandringer i reiseruten som kan inntreffe ved uforutsette hendelser.

Ved påmelding sendes det ut faktura på hele beløpet med betalingsfrist 1 måned før avreise. Ved påmelding senere enn 1 måned før avreise er betalingsfristen fortest mulig. Vi gjør oppmerksom på at både muntlig og skriftlig bestilling er bindende.

Vi ber deg straks kontrollere at billett/deltakerbevis er utstedt på riktig tur/dato og at korrekt påstigingssted er påført. Skulle du være i tvil, ta kontakt med ditt reisebyrå eller Sverre Haga AS. Betalt faktura gjelder som billett (husk å ta denne med på turen). Vær oppmerksom på at stempel fra giro kasse ikke godtas som kvittering for betaling.

Ved avbestilling mer enn 30 dager før turens start, der faktura for reisen ikke er betalt, kan turen avbestilles uten gebyr. Ved avbestilling 30 – 14 dager før avreise belastes et gebyr på kr. 1.000,- Ved avbestilling 13 – 4 dager før avreise vil 50% av turens pris bli belastet. Ved avbestilling 3 – 0 dager før avreise eller ved manglende oppmøte belastes 100% av turens pris.

Vi anbefaler alle å ha gyldig reiseforsikring som dekker ved avbestilling.

Endring av evt. ekstratjenester og andre endringer etter at turen er betalt medfører et gebyr på kr. 200,-

Ved uforutsette hendelser eller «force majeure» har arrangøren rett til å foreta endringer i turopplegget, endre hotell, eller om nødvendig avlyse turen. Prisendringer som følge av dette, endringer i skatter og avgifter eller valutakurssvingninger belastes kunde. Dersom prisendringen utgjør mer enn 10 % av avtalt pris, har den reisende rett til å annullere turen. Denne rett bortfaller 3 dager etter at kunden har blitt gjort oppmerksom på prisendringen.

Sverre Haga AS kan avlyse en reise dersom det ikke er tilstrekkelig påmeldte gjester. Dersom det antallet som er satt for å gjennomføre turen blir mindre, avlyses turen. Ved innstilling av flerdagsturer vil det skje senest 20 dager før avreise. Ved innstilling av dagsturer vil det skje senest 48 timer før avreise.

Dette gjelder så langt mulig også uforutsette hendelser som naturkatastrofer, krig, epidemier og forhold på reisemålet/destinasjonen som ikke gjør det forsvarlig å gjennomføre turen (force majeure).

Såfremt en reisende mener å ha grunn til å klage over gjennomføringen av turen, må denne klagen fremsettes til sjåføren eller reiseleder som vil forsøke å rette på forholdet. Hvis den reisende mener det foreligger en mangel som gir rett til prisavslag eller erstatning, plikter den reisende å gi arrangøren skriftlig henvendelse innen 30 dager etter turens avslutning.

Hvis det mellom arrangøren og den reisende oppstår uenighet om forståelsen av reisevilkårene, og tvisten ikke løses i minnelighet, kan den reisende bringe saken inn for Transportklagenemnda og Pakkereisenemnda innen 4 uker etter at endelig svar fra arrangøren foreligger og arrangøren har opplyst om denne frist. Både den reisende og arrangøren kan bringe Reklamasjonsnemdas avgjørelser inn for alminnelige domstoler. For øvrig vises til overenskomst mellom Den Norske Reisebransjeforening og Forbrukerombudet.

Sverre Haga AS er medlem av Den Norske Reisebransjeforening og har overfor Reisegarantifondet stilt de nødvendige garantier.

All bestilling av turer gjøres direkte hos Sverre Haga AS Bussreiser eller hos ditt lokale reisebyrå. Vi anbefaler at påmelding bør skje i god tid før avreise. Etter bestillingen av din reise vil du få tilsendt dine reisedokumenter i form av turbekreftelse og faktura med betalingsfrist en måned før avreise.

Vi anbefaler alle å ha gyldig reiseforsikring.

Ved reiser utenfor Norge må Europeisk helsetrygdekort medbringes. Dette bestilles hos Helsenorge.

På våre turer i Norge bør en ha med gyldig legitimasjon.

På turer i Europa er det påkrevd å ha med gyldig internasjonal legitimasjon. Innen EU/EØS gjelder enten pass eller nasjonalt ID-kort med reiserett. I noen land vil også førerkort være gyldig som legitimasjon. Utenfor EU/EØS gjelder kun pass som gyldig internasjonal legitimasjon.

Ved turer til land der visum er påkrevd, blir det bestilt til hver enkelt gjest ved påmelding.

Alle reisende er selv ansvarlig for at bagasjen er tydelig merket. Det er anbefalt at hver enkelt tar med seg en koffert og en håndbagasje på våre turer med buss. Ved skade eller tap av bagasje skal dette meldes snarlig til sjåfør eller reiseleder på turen. De vil utstede en bekreftelse som kan gis videre til ditt forsikringsselskap.

Ta gjerne med litt kontanter til bruk underveis. Se under hver tur hvilke valuta som anbefales. Vi anbefaler også internasjonale betalings- og kredittkort som kan brukes stort sett overalt i Europa. Det finnes også minibankuttak på alle våre reisemål / destinasjoner som er lett å bruke.

Alle våre busser er røykfrie. Vi gjør alltid gode stopp og pauser underveis slik at alle skal få en behagelig reise.

Sverre Haga AS bruker gode 3 og 4 stjernes hoteller som standard. På noen hoteller kan rommene være av ulik størrelse og standard. For dem som reiser alene benyttes enkeltrom her betales et enkeltromstillegg som er et tillegg for å ha rommet alene. På noen hoteller kan enkeltrommene være av enklere standard enn dobbeltrommene.

På mange av våre turer er det inkludert halvpensjon – frokost og middag. På noen turer er det kun inkludert frokost og andre også lunsj (se under inkludert). Middag serveres stort sett på våre hoteller men også på lokale restauranter og kan være en 2 eller 3 retters meny eller buffet. For dem som trenger spesialmat se under punktet Sykdom – allergi – spesialmat.

Sverre Haga AS har erfarne og ansvarsbevisste sjåfører og reiseleder, opplært i kundebehandling og service (også med kurs i førstehjelp). Dagsetappene er tilpasset internasjonale bestemmelser om kjøre- og hviletid. Våre busser er av høy standard og er utstyrt med aircondition, toalett, kjøleskap, kaffemaskin, regulerbare seter og musikkanlegg.

Det er ikke mulig å reservere fast sete i bussen. Vi er av den oppfatning at alle våre seter er like gode i bussen. På noen våre bussturer kan det underveis bli organisert setebytte slik at alle våre gjester skal trives og få en behagelig reise. Da får alle sitte både foran, midt i og bak i bussen og det blir ikke en urettferdig setefordeling.

Ved bestilling av reise hos Sverre Haga AS ønsker vi gjerne informasjon om den reisende har spesielle behov. Det være seg diabetes, allergi eller cøliaki – dette prøver vi å tilrettelegge for hver enkelt reisende. Vi garanterer ikke at den ønskede spesialmaten kan serveres under hele turen. Glutenintolerante blir anbefalt å ta med eget brød til turen.

Den reisende er selv ansvarlig for å ta med seg nødvendig medisin og resepter. Den reisende er også ansvarlig for å ha nødvendig medisin tilgjengelig i håndbagasjen.

Når du velger en tur utenfor Norge og Norden vil du oppleve land med andre kulturer når det gjelder leve- og matvaner, hotellstandard m.m. Dette er viktig å huske på når du reiser i Europa.

Sjåfør og reiseleder vil i løpet av reisen være behjelpelig med informasjon til de reisende om tollbestemmelsene.

Alkohol- og tobakkskvote for innreise til Norge finnes på tolletaten sine nettsider.

Vi anbefaler også å downloade kvoteappen.

Har du glemt igjen bagasje på et av hotellene eller underveis, ta da kontakt med sjåfør eller reiseleder på turen. Er bagasjen glemt i bussen etter hjemkomst, ta kontakt med Sverre Haga AS på telefon 51 68 95 55.